Kinderen, Schoolse taken

Kinderen, Schoolse taken

Tim is 6 jaar en hij zit in groep 3. Op school is Tim vaker moe, hij zit ingezakt in de klas en hij vindt het schrijven lastig.
Thuis heeft hij moeite met het leren veters strikken en het leren fietsen.

Na een onderzoek en observatie blijkt dat de problemen van Tim onder andere een gevolg zijn van problemen in de sensorische informatieverwerking.
Tim heeft weinig behoefte aan bewegingsprikkels en hij hoort vaker niet wat er verteld wordt.

Daarnaast heeft Tim weinig spierspanning vanuit zijn romp. Na het volgen van ergotherapie kan Tim de letters vloeiend schrijven met de juiste beweging en zijn schrift is leesbaar.
Op school heeft Tim meer zelfvertrouwen gekregen en hij vind het leuk om te schrijven.

Tevens heeft hij zijn veters leren strikken en hij is trots op zijn veters strikdiploma.

In samenwerking met de kinderfysiotherapeut heeft Tim geoefend om een betere spierspanning in zijn romp op te bouwen.
Hierdoor kan hij in de klas langer rechtop zitten en hij heeft meer energie voor andere hobby’s.
Hij heeft tevens geleerd veilig en verantwoordt te fietsen. Tim kan nu alleen naar school fietsen en naar het voetballen.

De ergotherapie en de fysiotherapie behandeling richten zich verder op het geven van adviezen van zijn prikkelverwerking en zijn lichaamshouding.
Daarnaast maakt Tim gebruik van een zitkussen in de klas en zijn fiets is aangepast op zijn grootte.

Kleuter en schoolse vaardigheden, o.a.:

  • Onvoldoende ontwikkeling van een voorkeurshand
  • Schrijfproblemen: krampachtig hanteren van schrijfmaterialen, slordig schrijven, letters en/of cijfers omkeren
  • Moeite hebben met knippen, scheuren, vouwen en tekenen
  • Moeite hebben met het zelfstandig uitvoeren van taken
  • Beperkt ruimtelijk inzicht